Ekonomiści w Santa Pola

Ekonomiści w Santa Pola

21.01.2020 r. 
¡hola! 
Podczas pierwszego dnia w Hiszpanii grupa ekonomistów z naszej szkoły zapoznała się z sympatyczną grupą Hiszpanów i ich opiekunów. Celem spotkania było poznanie kultury hiszpańskiej oraz ćwiczenie kontaktów interpersonalnych w języku angielskim. Rano uczestniczyli w warsztatach integracyjnych - poznali strukturę organizacyjną, zadania oraz kierunki kształcenia szkoły w Santa Pola a sami przedstawili informacje o naszej szkole w postaci preznetacji multimedialnej i filmików. Następnie wspólnie odwiedzili ratusz. Kolejnym elementem programu było zwiedzanie miejscowej twierdzy i muzeum.

22.01.2020 r.
Dzień drugi spędzili w słonecznej miejscowości - Alicante. Odwiedzili firmę "Jimten", która jako pierwsza wprowadziła na rynek plastikowe elementy wszelkiego rodzaju wypierając metalowe odpowiedniki. Produkcja jest złożonym procesem, który po części jest zautomatyzowany, jednakże jak w każdej firmie nic nie zastąpi dokładności człowieka. Kobiety stanowią tylko 35% ogółu zatrudnionych. Zajmują się one między innymi końcowymi etapami produkcji oraz kontrolą jakości. Na hali produkcyjnej pracują tylko mężczyźni. Wizytę w fabryce zakończyli wywiadem z jej pracownicami. Następnie udali się na spacer po mieście w towarzystwie przewodnika poznając takie miejsca jak: centrum Alicante, promenada, Plaza del Ayuntamiento, stare miasto w Alicante, wzgórze Banacalte, Zamek Świętej Barbary.

23.02.2020 r.
Trzeci dzień pobytu w Santa Pola ekonomiści z naszej szkoły rozpoczęli od zajęć komputerowych z uczniami w hiszpańskiej szkole średniej. Uczyli się tworzyć prezentacje w programie "Prezi" w języku angielskim. Następnie uczestniczyli w spotkaniu, na którym to mieli przyjemność przeprowadzić wywiady z ważnymi hiszpańskimi kobietami pracującymi w różnych zawodach: Loli Tomás, Mari Ballesta, Maria Sáncheź, Patricia Garcia, Loreto Fientes, Trini Ortiz, Carmen Torres, Susi Andrer. Dzięki rozmowie poznali tamtejszy rynek pracy i dowiedzieli się, że w Hiszpanii to kobiety przeważnie zajmują najważniejsze stanowiska. Wieczorem odbyło się spotkanie integracyjne, na którym przedstawili taniec i muzykę regionalną, a także poznali kuchnię hiszpańską.

24.02.2020 r.
Kolejny dzień rozpoczęli od przybliżenia grupie z Santa Pola Polski, Żywca i naszej szkoły oraz realizowanego przez 12 uczennic projektu dotyczącego miniprzedsiębiorstwa „BATO”, którego opiekunem była Pani Katarzyna Lalik. Prezentacja przedstawiana przez członków "BATO" stanowiła podsumowanie owocnej działalności i ukazywała trudy jakie wiązały się z prowadzeniem tejże działalności. Podstawowym fundamentem realizowanego projektu był utworzony schemat biznesplanu, który pomógł przy tworzeniu głównego modelu miniprzedsiębiorstwa. Plan zawierał najważniejsze punktu, w tym analizę SWOT. Prezentacja dotycząca realizacji projektu bardzo zainteresowała odbiorców oraz została nagrodzona licznymi owacjami. Pracowity i sukcesywny dzień zakończyli lekcją języka hiszpańskiego.

25.02.2020 r.
Sobota, piąty dzień mobilności, czas na zajęcie nieformalne a więc odpoczynek, zwiedzanie i poznawanie tradycji i kultury Hiszpanii. Ekonomiści odwiedzili Walencje - jedno z najpiękniejszych hiszpańskich miast. Zobaczyli Katedre-Bazylike Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i podziwiali budowle architekury renesansu. Po zwiedzeniu „starej” części miasta udali się do nowoczesnego muzeum Museo de las Ciencias Príncipe Felipe, którego atrakcjami są wystawy łączące elementy biologi, chemii, astronomii itp. Przekonali się na "własnej skórze", że nie na darmo ten obiekt uznawany jest za jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie.

26.02.2020 r.
W niedzielę w ramach wycieczki edukacyjnej nasi uczniowie udali się w rejs na hiszpańską wyspę - Tabarcę. Ich przewodnikiem Pani Silva Garcia, nauczycielka ze szkoły w Santa Pola.
Spacerując po zachodniej części wyspy podziwiali ruiny fortu, cmentarz, latarnię morską oraz Torre de Sant Josep, które w historii pełniło funkcje więzienia. Po spacerze wśród zieleni wycieczkę kontynuowali udając się na drugą część wyspy gdzie przechadzali się uliczkami miasteczka, które do tej pory otoczone jest murami. Jak się okazało w rybackim miasteczku mieszka na stałe kilkadziesiąt osób, a ono samo wygląda jak wyjęte z XVIII wieku.
Tym sposobem ekonomiści poznali kulturę i tradycje uroczej wyspy, obserwowali życie codzienne kobiet na wyspie a przede wszystkim była to jedna z ciekawszych lekcji hiszpańskiego w plenerze, gdyż to wszystko działo się podczas gry terenowej QUEST.
Podczas kolacji mieli przyjemność posłuchać muzyki hiszpańskiej na żywo, w wykonaniu dzieci właścicieli restauracji, w której co dzień smakowali tradycyjnych potraw.

27.02.2020 r.
Ostatni dzień rozpoczął się aktywnie. W szkole w Santa Pola odbyły się wspólne zajęcia z hiszpańskimi uczniami na temat "Higiene postural/emocional", podczas których nasi uczniowie brali udział w ćwiczeniach zespołowych, dzięki temu poszerzyli umiejętności w zakresie kontaktów interpersonalnych oraz dojrzałości społecznej.
Po zajęciach udali się do sali komputerowej i stworzyli prezentację podsumowującą mobilność, gdzie opisali również swoje wrażenia z pobytu w Hiszpanii, a to wszystko w trzech językach - polskim, angielskim i hiszpańskim. Jako, że był to ostatni dzień mobilności, przyszedł czas na pożegnanie. W ramach podziękowania za wspaniały czas, ekonomiści podarowali uczniom i nauczycielom z hiszpańskiej szkoły polskie słodycze. Po południu, właściciele rodzinnej restauracji przygotowali uroczysty pożegnalny obiad. Uczniowie z naszej szkoły przekonali się, że Hiszpanie są bardzo otwarci i gościnni. Po lunchu, udali się do miasta Elche, gdzie zwiedzili gaj palmowy - "Palmeral de Elche". Wzbogaceni o nowe wiadomości i wiele pięknych zdjęć zakończyli ostatni dzień w Santa Pola. Pobyt w Hiszpanii bez wątpienia na zawsze pozostanie w ich pamięci jako miejsce nowych, wspaniałych doświadczeń, ciekawych ludzi i jako jedna z najlepszych przygód w życiu.