Festiwal czytania "Ku wartościom"
Realizowany w kilku szkołach powiatu żywieckiego „Festiwal Czytania” trwał kilka miesięcy. Jego nadrzędnym celem było wsparcie motywacyjne uczniów do szerokiej i celowo dobieranej lektury literatury światowej i polskiej, tzw. czytanie ukierunkowane. Tu nie miała większego znaczenia ilość wypożyczonych i przeczytanych książek. W szkołach ponadgimnazjalnych nie sprawdza się stereotyp : młodzież nie czyta. Warto by nawet sprawdzić tezę, że właśnie czytelnictwo uczniów tych szkół podnosi wskaźniki czytelnictwa w Polsce.
Patronat nad Festiwalem Czytania „Ku wartościom” objęła Pani Poseł do PE Jadwiga Wiśniewska, która ufundowała dwie nagrody główne: wyjazd do Brukseli dla dwóch laureatów. Posłanka doceniła naszą inicjatywę w tej sferze edukacji oraz sam pomysł
z utrwalaniem głośnego czytania fragmentów.
Organizatorom festiwalu- nauczycielom bibliotekarzom ZSEG w Żywcu- Bernadecie Cudzik oraz Annie Aksamit zależało na tym, by pogłębiać proces czytania (stąd ta idea wartości w literaturze), na tym, by uczniowie potrafili nie tylko wrażenia z lektury, ale i wiedzę, wkomponować w swój system wartości i indywidualny sposób postrzegania świata. To się udało.
40 uczniów z różnych szkół dobrnęło do końca konkursu, chociaż z różnym efektem końcowym. Samą próbę czytania ukierunkowanego podjęło 60. To wspaniała liczba
w czasie, kiedy o wyborze książki częściej decyduje okładka i ureklamowiona recenzja,
a internet i film podpowiadają łatwe sposoby funkcjonowania w szkole.
Po wstępnej selekcji, na poziomie powiatowym, do konkursu wybrano 6 nagrań.
Wśród wartości na które powoływały się nasze koleżanki i koledzy były: wolność, tolerancja, odwaga, dbałość o siebie, miłość, szacunek i serce dla drugiej osoby, nawet wytrwałość!!!, doskonalenie i oryginalność.
Dwie najlepsze prace ( miejsce I ex equo ) nadesłali uczniowie dwóch różnych szkół:
z Zespołu Szkół Zawodowych w Węgierskiej Górce uczeń: Dominik Waligóra oraz z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Żywcu Kacper Mrowiec.
Jury doceniło wybór tytułu i fragmentu (liczył się celowy dobór o dużym ładunku treści
i „całościowy” charakter fragmentu), uzasadnienie- poszerzone o własną refleksję, autorską narrację do fragmentu oraz wykorzystane techniczne środki wyrazu -uatrakcyjniające przekaz.
Ten ostatni walor dostrzeżono i szczególnie wysoko oceniono w pracy Karoliny Luber
z ZSEG w Żywcu, która zdobyła drugie miejsce, stawiając prowokacyjnie pytania o asertywność i poświęcenie dla drugiego człowieka.
III miejsce zdobyli, jako równorzędne, uczniowie: Karolina Kobielusz z ZSOiT w Milówce, Kacper Konior z ZSEG w Żywcu oraz Justyna Jońca z ZSEG.
Karolina Kobielusz, która magicznym głosem czyta fragment trudnej i wstrząsającej powieści J. Kosińskiego „Malowany ptak” oraz pięknie uzasadnia swój wybór.
Kacper Konior, który brawurowo czyta batalistyczny opis z „Potopu” H. Sienkiewicza.
Justyna Jońca, która wybrała fragment „Quo vadis” H. Sienkiewicza, docierając do przesłania „Przynieście nam miłość”.